4 ключови части в устройството на шнек

4 ключови части в устройството на шнек

Шнековете работят стабилно, сигурно и дълго време. Но всъщност знаете ли от какво се състоят? Нека да разгадаем четирите ключови части в устройството на шнек, които правят от купчината материали добре работеща машина.

Шнекова спирала – основата в устройството на шнек

Това е сърцето на шнека. Шнековата спирала е известна и с наименованието витка. Представлява спирала, чрез която се придвижва преносвания материал. Може да бъде изработена от различни материали, като това зависи основно от предназначението на шнека.

Основно материалите биват:

  • – стомана
  • – неръждаема стомана – подходяща за хранително-вкусовата промишленост
  • – пластмаса

Витката може да бъде с плътни страни или само с очертан контур.

Дебелината и стъпката й зависят от общия размер на шнека, материалът, който се пренася и капацитетът на пренос за единица време.

Има 2 типа шнекове в зависимост от това дали в средата на витката има разположена ос или не. Шнековете, в които спиралата не е поставена около ос, се наричат гъвкави шнекове или безосни шнекове.

„Външната обвивка на шнека“

Външната обвивка на шнека или в какво ще бъде поставена шнековата спирала също има вариации. Може да бъде:

  • – Тръба от стомана или от същия материал, който е и самата шнекова спирала.
  • – Във формата на корито. От там произлиза и разпространеното име на шнековете – коритообразни шнекове.

Редуктор

Редуктор е съвкупност от зъбни предавки. Той е предназначен да намалява оборотите на въртене на мотора, като така повишава въртящият момент и запазва мощността.

Редукторът е важен за работата на шнека. Чрез него моторът задвижва шнековата спирала.

Има различни видове редуктори – червячен, съосен (коаксиален), планетарен и др. Изборът на подходящ редуктор се прави от инженерите при проектиране на винтовия транспортьор.

Съобразява се предназначението на шнека, капацитет, пренасян материал, ъгъл на пренос и всички технически особености на конкретната задача.

Неподходящият избор на редуктор пряко влияе върху работата на машината. Неправилният редуктор може да доведе до намаляване на предвидения капацитет, намаляване на експлотационния период или невъзможност за стартиране на машината.

Мотор или електрически двигател

Моторът задвижва шнека и осигурява преноса на материала. Моторът може да бъде синхронен или асинхронен. Асинхронните двигатели обаче са по-подходящи и често ползвани.

При избор на мотор най-важно е да се предвиди какъв е капацитетът на пренос, който се изисква от винтовия транспортьор. Ако се избере твърде слаб мотор, то съответно ще се намали производителността.

Перфектната комбинация на шнекова спирала, тръба, редуктор и ел. двигател гарантират, че винтовият транспортьор ще работи. Важно е обаче да се предвидят:

  • – преносван материал
  • – необходим капацитет за единица време
  • – дали шнека ще бъде монтиран под ъгъл

Тези технически особености са първите неща, за които инженерите и проектантите ще попитат. И именно защото не е важно просто да предложат подходящ шнек, а да направят точно този шнек, който ще е вашия верен приятел дълго време.

П.п. Лагери, входящи и изходящи течки, помощни крака и колела и др. допълват шнековият транспортьор и правят машината напълно завършена. Добавянето на допълненията обаче зависи от предназначението на машината.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *